Етапи розвитку технічних засобів навчання

Технічні засоби навчання - це комплекс засобів загально-дидактичного призначення, що складається з інформаційного фонду та технічної системи для її відтворення.
Є багато різноманітних варіантів класифікації ТЗН:
- за функціональним призначенням;
- за принципом роботи;
- за характером дії на органи чуття;
- за ступенем автоматизації.
У даний час поняттєво-термінологічний апарат дисципліни ТЗН ще не стандартизований, тому в багатьох навчальних посібниках і інших літературних джерелах визначення термінів суперечливі і не приведені ще до загального знаменника.
Інформація — сукупність відомостей про який-небудь процес, подію або предмет, які зменшують невизначеність, що була в одержувача до здобуття ним інформації. Повідомлення — матеріальна форма подання інформації.
Освітня інформація це інформація, що використовується у навчально-виховному процесі.
Інформаційна взаємодія — процес обміну відомостями, що приводить до змін хоча б одного із одержувачів. Проходить вона у трьох системах:
- штучних (датчики, комп'ютери);
- змішаних (людина-техніка);
- природних (людина-людина, людина-природа);
Інформаційне джерело — будь-яка система, що виробляє відомості або містить деяку інформацію призначену для її передачі. Розрізняють інформаційні джерела: природні-технічні; активні-пасивні.
Комунікація — сукупність процесів подачі, передачі, отримання та зберігання інформації. Розрізняють формальні і неформальні комунікаційні процеси.
Технічні пристрої навчання — пристосування, апарати, пристрої, стенди, моделі, машини або комплекси призначенні для пред'явлення дидактичних матеріалів.
Дидактичний матеріал для ТЗН — навчальна інформація, зафіксована на різного роду носіях (папір, звуко-відеозаписи, слайди і т. д.), яку необхідно пред'являти з використанням ТЗН.

Перший етап – середина 40–50-х рр. Цей період характеризується появою в навчальному процесі різноманітних технічних засобів навчання, які допомагали при подачі нової інформації. Поширеними були звукові та зорові технічні засоби (магнітофони, програвачі, проектори, телевізори).
Другий етап – середина 50–60-х рр. У цей період були розроблені спеціальні аудіовізуальні засоби навчання, спрямовані на реалізацію навчальних цілей, створені електронні класи, лінгафонні кабінети, розроблені засоби зворотного зв’язку, начальні машини, тренажери тощо. У60-х рр. педагоги-дослідники поєднують програмоване та аудіовізуальне навчання в одному терміні “педагогічні технології”
Третій етап – 70-ті рр. до ТЗН входять інформатика та теорія комунікацій, педагогічна кваліметрія, системний аналіз і різні педагогічні науки (психологія навчання, теорія управління пізнавальною діяльністю, рганізація навчального процесу, наукова організація педагогічної праці)
Четвертий етап – 80-ті рр. Він окреслюється виникненням комп’ютерних лабораторій, розвитком програмних засобів, використанням інтерактивного відео. [1]

Немає коментарів:
Дописати коментар